Nederlandse bedrijven gebruiken steeds meer clouddiensten. Op dit moment spreken we van 28 procent van de Nederlandse bedrijven die zijn overgestapt op werken in de cloud. Ondanks dat het percentage nog meer zal toenemen, stellen nog veel bedrijven in Nederland het werken in de cloud uit.

De voordelen van werken in de cloud

Voordelen voor het werken in de cloud zijn er meer dan genoeg, voor zowel de organisatie als de gebruiker. Enkele redenen dat 28 procent van de Nederlandse bedrijven zijn overgestapt zijn flexibiliteit, productiviteit, klanttevredenheid en de veiligheid ervan.
Medewerkers zijn met werken in de cloud altijd- en overal bereikbaar, zolang er maar internetconnectiviteit is. Documenten en softwareapplicaties worden in de cloud opgeslagen en kunnen op elk gewenst moment worden gebruikt.

Verschillende activiteiten in de cloud

De Nederlandse bedrijven die werken in de cloud, brengen daar verschillende activiteiten in onder. De meest voorkomende activiteiten zijn:
• Databasehosting (64%)
• Opslag bestanden (63%)
• Email (55%)
• Boekhoud-software (52%)
• Office-software (40%)
• CRM (37%)
• Telefonie (15%)

Activiteiten zijn vaak binnen enkele minuten te gebruiken in een cloudnetwerk. Veel bedrijven zetten de cloud strategisch in en zien de cloud dan ook als een belangrijke pijler om processen te veranderen en efficiënter in te richten.

Het werken in de cloud vraagt gelijk ook minder aandacht van de ICT afdeling. Cloudoplossingen worden namelijk automatisch voorzien van de laatste updates, waardoor een IT beheer hier minder operationeel druk mee is.

Lagere gebruikskosten en veiligheid

De total cost of ownership (TCO) van cloudtechnologie is lager. Er hoeven geen investeringen meer gedaan te worden in eigen servers of telefooncentrales te worden aangeschaft. De maandelijkse operationele kosten van beheer en licenties zijn voorspelbaar en overzichtelijk., waardoor de gebruikskosten dalen.

Tot slot biedt de cloud een hogere beschikbaarheid- en beveiliging dan apparatuur in de eigen serverruimte. Om de veiligheid te waarborgen zijn versleuteling, authenticatie, back-up, fysieke beveiliging, firewalls en malwarebescherming belangrijke maatregelen die providers treffen om garanties te bieden.

VoIP voor jouw bedrijf de oplossing? Doe de gratis checklist en kom er achter!

6 voordelen van VoIP telefonie

Tegenwoordig ontkom je niet meer aan de vele aanbiedingen van VoIP telefonie. ISDN verbindingen maken plaats voor de VoIP telefonie. Maar wat bedoelen we hier nou mee? En is dit echt een investering of word je min of meer gedwongen door de stop van ISDN?...

Lees meer

Verwachting goede bereikbaarheid is sterk toegenomen

Bedrijven zullen zich extra moeten inzetten door de hoge verwachtingen van de klant. Door de uitbreiding van de communicatiemogelijkheden zullen bedrijven hun bereikbaarheid naar klanten onder de loep moeten nemen. Tegenwoordig draait het om snel mobiel...

Lees meer